Aquarellen en tekeningen

Studie van een ‘instapper’

Ik heb een nieuwe pagina toegevoegd aan mijn blogsite Observations. De pagina bevat een portfolio van aquarellen en tekeningen van mijn hand. Dat zal velen verbazen, want ik geloof niet dat iemand die mij kent, mij ooit met een penseel of met krijt heeft zien stoeien. Dat klopt en zit zo:

Na mijn kandidaats Filosofie heb ik in de periode van 1978 tot 1981 veel getekend en wat geschilderd. Ik heb in die tijd zelfs toelatingsexamen voor de Rietveld gedaan, maar besloot toch mijn artistieke ambities in mijn eentje te klaren met steun van wat vrienden. Die keuze was waarschijnlijk geen goed plan, want enkele jaren later ben ik toch mijn Filosofie-studie gaan afmaken, waar ik overigens geen enkele spijt van heb. Sindsdien heb ik 40 jaar lang geen pen of penseel meer aangeraakt en was ik druk met andere boeiende en creatieve dingen.

De laatste jaren voel ik echter, dat ik op het gebied van tekenen en schilderen toch iets heb laten liggen. Tijdens mijn verhuizing in november 2020 naar het nieuwe appartement in Heemstede vond ik op de zolder van het oude huis wat vroege studies en schetsen terug, die ik nu, voor de zichtbaarheid en als steuntje in de rug, in deze portfolio heb samengebracht. Het terugzien van de schetsen maakte iets los in mij. Tekenen en schilderen brengt iets, waar het schrijven minder toegang toe heeft: het brengt de zichtbare wereld – in al zijn diepte en schoonheid – dichterbij. Daarom besloot in december 2020 het potlood en de penseel weer op te pakken en naast het schrijven ook op het vlak van tekenen en schilderen mijn avontuur te vervolgen. Ik ben van plan al het nieuwe werk op de pagina te plaatsen in de hoop op de gewenste feedback ;-).

Scroll eens door mijn oude schetsen en wat recente studies heen en kijk wat je er van vindt. Door op een afbeelding te klikken kun je deze in een groter formaat zien en als je wil een reactie geven. Dit is de link: https://observations-aardewijn.blog/aquarellen-en-tekeningen/

Menno Aardewijn

4 comments

  1. Menno,

    Wat een goed Perspectinitiatief.

    Leuk om zo’n nog niet getoonde kant van je te zien.

    Met karakter!

    Dat is in ieder geval mijn eerste indruk van het Glazen + Muiltje

    In zwart (houtskool?) en toch licht.

    Is dit de jongensversie van Assenpoester?
    Of het begin van een nieuw sprookje dat verbeeldend juist de realiteit laat spreken 😉

    Greetz en alvast een beeldend Nieuwjaar gewenst,

    Jerome ten Noever de Brauw

    1. Wie de schoen past trekke hem aan, heet het geloof ik, naar analogie met het verhaal van Assepoester. Who knows, Jerome. Het leven kent karmische geheimen waar je zo maar eens onderdeel van uit kunt maken. Maar ook dat verbeeldend de realiteit laten spreken, spreekt mij aan. Het gaat uiteindelijk om het ‘Sinnlich-Ubersinnliche in seiner Verwirklichung durch die Kunst. Daar wil ik mijn verdere leven graag aan wijden nu het pensioen over een half jaartje ingaat. En ja, houtskool, expressief materiaal.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.