Het best bewaarde geheim van Nederland

Filemon op zoek naar het Best Bewaarde Geheim van Nederland

Soms vragen mensen mij wat ik zoal doe. Dan zeg ik, dat ik werk voor de loonaangifteketen. “De loonaangifteketen??” Meestal kijken ze me dan wat glazig aan en moeten even schakelen. Zo’n antwoord hadden ze niet verwacht. Ze hebben geen idee waar ik het over heb en hadden graag iets spannenders gehoord. Door mijn reactie hebben ze direct spijt van hun vraag. Mijn antwoord is zo nietszeggend voor ze en zo saai, dat elke animo om door te vragen is doodgeslagen. En dat begrijp ik ook wel. ‘Loonaangifteketen’ is een geconstrueerde term zonder kleur en poëzie. Een vlak woord dat niet tot de verbeelding spreekt en niet uitnodigt om je erin te verdiepen. Waarom zou je daarop doorvragen? Hun aanvankelijke interesse in wat ik doe is dan ook meteen vervlogen. Met zo’n antwoord krijg je geen tweede kans. Vaak blijven ze uit beleefdheid nog even hangen, knikken wat meewarig, maar zijn met hun gedachten allang bij flitsender zaken. Woorden als ‘loonaangifteketen’ zijn ideale woorden om mensen op afstand te houden. En om geheimen achter te bewaren.

Het bijzondere aan de loonaangifteketen is dat bijna niemand weet wat het is. Dat is wonderlijk, want als je de loonaangifteketen uit Nederland zou wegdenken, dan zou het land er minder goed voor staan. De Nederlandse schatkist zou veel geld missen, want de loonaangifteketen zorgt voor 60 % van de belastinginkomsten. In totaal meer dan 160 miljard per jaar die weer in Nederland worden geïnvesteerd. En dat niet alleen. Heel veel publieke organisaties zijn bij hun dienstverlening aan de burger afhankelijk van de gegevens uit de loonaangifteketen; zonder die gegevens zouden ze veel van hun werk niet meer kunnen doen.  Niet voor niets wordt de loonaangifteketen vanwege die wonderlijke onbekendheid wel het best bewaarde geheim van Nederland genoemd.

De tijd van geheimen is echter voorbij nu ook de bekende presentator Filemon Wesselink op het spoor van de loonaangifteketen is gekomen en op onderzoek is uitgegaan. Op zijn onafhankelijke en kritische wijze zien we hem in een mini-documentaire het spoor van geld en gegevens volgen om te achterhalen waar het allemaal heen gaat. Het is een intrigerende reis langs de Belastingdienst, UWV en het CBS waarbij belastinggeld, actuele data, privacy, burgergemak en de toekomst van Nederland de highlights zijn. Op onderhoudende wijze word je lichtvoetig meegenomen in Filemon’s zoektocht waarin voor iedereen stap voor stap het geheim van de loonaangifteketen wordt onthuld.

De mini-docu is tot stand gekomen in samenwerking met productiehuis Video Agency, regisseur Dirk Zekveld en vele anderen. Voor mij is er met de realisatie van de mini-docu een wens in vervulling gegaan. Eerdere publicaties over de loonaangifteketen (2015 en 2018) en zelfs internationale erkenning via het winnen van een ASAP award (Association for Strategic Alliance Professionals) in San Diego (2017) hebben de loonaangifteketen voor veel mensen in ons land nog steeds niet de betekenis en bekendheid gegeven die dit unieke en uitgebreide samenwerkingsverband verdient. Gaat dit met deze mini-docu wel lukken? Ik hoop het van harte. Het zou mijn antwoord op de vraag wat ik zoal doe wellicht wat minder saai maken.

Zie hier Filemons avontuur. Fijn als je het wil delen:

Filemon Wesselink op zoek naar het Best Bewaarde Geheim van Nederland

4 comments

  1. Tijdens de Avond van de Opdracht Film 2019 (uitreiking Gouden Reiger) heeft ‘Het Best Bewaarde Geheim Van Nederland” de 2e prijs gewonnen in de categorie Creativiteit/Innovatie. De bekendmaking vond plaats op 1 november 2019 in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.