Kooptip

9 jaar geleden heeft Dik bij het bedrijf waar ik toen werkte de “holodeck” gedemonstreerd. Hij had een tent gemaakt waarin plaats was voor zes mensen die getuige konden zijn van een wonderlijk schouwspel. In een fysiek landschapje speelde zich een sprookje af met een virtueel holografisch figuurtje (Anke). De bezoekers, voornamelijk ICT-ers waren diep onder de indruk en fantaseerden volop over de toegepaste techniek. Ze hadden geen idee hoe het werkte. Ze dachten aan zeer geavanceerde holografische projectoren, wat dat dan ook moge zijn.
In die tijd heb ik ook wel eens met Dik gesproken over de mogelijkheid om bijvoorbeeld de toenmalige bestuursvoorzitter live als hologram zijn jaarlijkse nieuwjaarstoespraak te laten houden. Ik dacht daarbij aan een grote kijkkast waarin je de bestuursvoorzitter (ongeveer 25 cm groot) kon zien en horen spreken. Het is er toen niet van gekomen.
Inmiddels is die techniek realiteit. Al Gore verscheen tijdens de opening van Live earth 7-7-2007 in Tokio als hologram op het podium. Méér dan levensgroot. Het zag er schitterend uit. (http://ianschwartz.com/2007/07/09/video-al-gore-appears-as-hologram-at-tokyos-live-earth-concert/) Hoe kan dat? Welke techniek werd daar gebruikt? Bestaan die holografische projectoren dan echt?
Bij toeval sprak ik iemand die als inspirator betrokken is bij een startend Nederlands bedrijf dat een licentie heeft genomen op de uit Amerika afkomstige techniek, een demoruimte in Hilversum aan het opzetten is en met een kleine groep mensen wil nadenken over mogelijke toepassingen ervan. Die inspirator waarmee ik samen het Fundament voor managers geef, was ook diep onder de indruk van wat hij te zien kreeg. Hele Toyota’s vlogen over het podium waar ooit Willem Duys wekelijks zijn zaterdagavondshow gaf.
Maar hoe werkt het? Superingewikkelde apparatuur?
Hoe het werkt, weet ik niet niet. Maar ik koop meteen 100.000 aandelen Dutch-igloo.

8 februari 2008

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.